Italienii de la Webuild (Astaldi), în calitate de lideri ai Asocierii Webuild (Astaldi) – Ihi Infrastructure Systems Co.Ltd, asociere de firme care are în lucru construcția Podului de la Brăila, au câștigat un nou proces deschis împotriva Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA (CNAIR).
Procesul a fost deschis de Webuild în septembrie 2019 iar Tribunalul București s-a pronunțat, în primă instanță, pe 10 ianuarie 2023, stabilind următoarele: ”Respinge exepţia prrescripţiei dreptului la acţiune ca neîntemeiată Admite cererea de chemare în judecată. Obligă pârâta să plătească reclamantei: -2020916,75 lei reprezentând pretenţii, – 139499,17 lei reprezentând penalităţi de întârziere. Obligă pârâta să plătească reclamantei suma de 21604,15 lei cheltuieli de judecată-TJT. Cu drept de a formula apel, în termen de 30 zile de la comunicare pentru părţi, apelul urmând a fi depus la sediul Tribunalului Bucureşti, Secţia a VI-a Civilă. Pronunţată, astăzi, 10.01.2023 în baza art. 396 al.2 C.P.Civ. prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor la grefa instantei. Document: Hotarâre 37/2023 10.01.2023”.
Decizia Tribunalului București vine după ce în noiembrie 2022, newsonline.ro a dezvăluit în exclusivitate că judecătorii Curții de Apel București au stabilit că cei de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere sunt obligați la despăgubiri de circa 6.000.000 de euro către Asocierea de firme Webuild – Ihi Infrastructure și că asocierea de firme care construiește podul este îndreptățită să beneficieze de o extensie a perioade de execuție a obiectivului de 193 de zile.
”Admite în parte cererea expertului contabil de majorare a onorariului de expert. Majorează onorariul expertului contabil de la 4.000 lei la 8.000 lei. Respinge apelul declarat împotriva încheierii de şedinţă pronunţate la data de 26.11.2020, ca nefondat. Admite apelul declarat împotriva sentinţei civile nr. 150/26.01.2021. Schimbă în tot sentinţa civilă atacată. Admite cererea de chemare în judecată. Constată că reclamanta este îndreptăţită să beneficieze de o extensie a perioadei de execuţie de 193 de zile. Obligă pârâta (CNAIR n.r.) la plata către reclamantă a sumei de 28.808.369,4 lei, reprezentând valoarea pierderilor şi a profitului nerealizat. Obligă pârâta la plata către reclamantă a sumei de 576.167,4 lei, cu titlu de cheltuieli de judecată – taxă judiciară de timbru – efectuate în primă instanţă. Obligă intimata (CNAIR n.r.) la plata către apelantă a sumei de 296.092 lei, cu titlu de cheltuieli de judecată, din care 288.083,7 lei – taxă judiciară de timbru, 8.300 lei – onorariu expert în construcţii şi 8.000 lei – onorariu expert contabil. Definitivă. Pronunţată în şedinţă publică azi, 15.11.2022”, se arată în decizia Curții de Apel București.
Pretenții de 5 milioane pentru probleme cu Acordul de Mediu
Asocierea de firme care construiește Podul de la Brăila a deschis zeci de procese împotriva Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Ruitere, procese în care antreprenorul a inovcat nereguli în documentația cu care CNAIR a organizat licitația pentru lucrare, nereguli descoperite la momentul la care s-a trecut la execuția podului.
O parte din procese au fost câștigate de CNAIR dar multe din aceste dosare sunt încă pe rolul instanțelor de judecată.
Într-unul dintre aceste procese aflate pe rol, italienii de la Webuild (Astaldi) au solicitat judecătorilor, în contradictoriu cu CNAIR ”reclamanta a solicitat să stabilească îndreptăţirea acesteia la acordarea unei prelungiri a Duratei de Execuţie de 32 de zile şi să oblige pârâta să prelungească Durata de Execuţie a Contractului cu 32 de zile precum şi să se stabilească îndreptăţirea reclamantei şi obligarea pârâtei la plata sumei de 5.605.804,09 Lei, reprezentând prejudiciul cauzat prin acţiunea culpabilă a pârâtei, reprezentând valoarea pierderilor, daunelor si a profitului pierdut de către reclamanta, plus sumele reprezentând dobânda legala, calculata de la data acţiunii formulate pana la momentul plații efective a sumei, sume aferente celor de 32 de zile de întârziere cauzate de către pârâtă”.
Din obiectivele expertizei dispuse de judecătorul de la Tribunalul București, pretențiile Webuild par să fie generate de problemele întâmpinate cu Acordul de Mediu.
Astfel, la termenul din 22 decembrie 2022, Tribunalul București a decis următoarele: ”În temeiul art.330 şi urm. C.proc.civ., încuviinţează următoarele obiective pentru expertiza tehnică specializarea căi ferate drumuri şi poduri: 1-Să se stabilească efectul pe care evenimentul de risc invocat de reclamantă, respectiv necesitatea efectuării studiului de mediu suplimentar precum şi a elaborării documentaţiei pentru revizuirea/actualizarea Acordului de Mediu, l-a avut asupra drumului critic. Se vor avea în vedere: datele de început şi finalizare ale activităţilor, progresul şi succesiunea lucrărilor executate, astfel cum au fost programate de apelantă, toate documentele contractuale (programul de execuţie prezentat la Ofertă, programul de execuţie aprobat de inginer, avizele de execuţie ce au stat la baza autorizaţiilor de construire etapa III şi IV, documentele de proiectare emise de reclamantă în calitate de antreprenor/proiectant, cerinţele beneficiarului) şi Revendicarea nr.6 a beneficiarului. 2- Să se stabilească data la care documentaţia tehnică pentru obţinerea autorizaţiei de construire/proiectul tehnic de execuţie a fost întocmit cu îndeplinirea Cerinţelor Beneficiarului precum şi impactul pe care această dată(momentul la care AC/PTE a respectat cerinţelor beneficiarului) l-a avut asupra drumului critic. Cu cale de atac odată cu fondul. Pronunţată astăzi, 22.12.2022, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor de către grefa instanţei”.
Următorul termen în acest proces a fost stabilit pentru 10 martie 2023.