Direcția Națională Anticorupție a anunțat că procurori de la Serviciul Teritorial Iași au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale față de primarul municipiului Iași, Mihai Chirică, acesta fiind acuzat de fals intelectual în formă continuată (două acte materiale) și instigare la uzurparea funcției. DNA a mai anunțat că pe timpul cât se află sub control judiciar, ”inculpatul Chirica Mihai” trebuie să respecte o serie de obligații, între care: să nu depășească limita teritorială a țării, decât cu încuviințarea prealabilă a procurorului, să nu comunice direct sau indirect, pe nicio cale, cu persoanele menționate în ordonanța de dispunere a controlului judiciar, să nu desfășoare activitatea în exercitarea căreia ar fi săvârșit fapta, adică de primar în cazul de față.
Mai multe surse judiciare au explicat pentru NewsOnline că interdicția impusă de DNA lui Mihai Chirică de a nu exercita funcția de primar are o serioasă problemă de legalitate. Astfel, din punct de vedere juridic, măsura DNA se bazează pe art 215 din Codul de procedură penală care reglementează conținutul măsurii de control judiciar care arată, printre altele, că procurorul poate impune ca interdicție celui anchetat ”să nu exercite profesia, meseria sau să nu desfăşoare activitatea în exercitarea căreia a săvârşit fapta”
Surse judiciare au explicat pentru NewsOnline că în cazul în care vorbim de o funcție aleasă, cum e cea de primar, cu regim special, legal și constitutional, nu se poate impune o astfel de interdictie. Articolul 121 din Constituția României, referitor la Autorități comunale și orășenești spune că ”Autorităţile administraţiei publice, prin care se realizează autonomia locală în comune şi în oraşe, sunt consiliile locale alese şi primarii aleşi, în condiţiile legii.
(2) Consiliile locale şi primarii funcţionează, în condiţiile legii, ca autorităţi administrative autonome şi rezolvă treburile publice din comune şi din oraşe. (3) Autorităţile prevăzute la alineatul (1) se pot constitui şi în subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor”
De altfel și articolul din Codul de procedură penală vorbește despre ”profesie, meserie sau activitate”, ori în cazul de față vorbim de funcție aleasă, cea de primar.
DNA a mai încercat o astfel de măsură de interzicere de desfășurare a unei funcții alese în 2015 când DNA Ploiești i-au interzis lui Sebastian Ghiță să desfășoare activități în calitate de deputat (tot o funcție aleasă n.r.) în Parlamentul României. Măsura nu a rezistat deloc, Înalta Curte de Casație și Justiție admițând plângerea făcută de Sebastian Ghiță și dispunând înlăturarea obligației impuse acestuia de a nu mai desfășura activitatea în calitatea de deputat în Parlamentul României.
Sursele judiciare ale NewsOnline ne-au explicat că interdicțiile impuse de DNA lui Mihai Chirică echivalează, de facto, cu o suspendare din funcție a primarului municipiului Iași. Or, instituția suspendării din funcție a unui primar sau viceprimar este reglementată expres de art 159 din Codul Administrativ care spune că:
Mandatul primarului se suspendă de drept în următoarele situaţii:
a) a fost dispusă măsura arestării preventive;
b) a fost dispusă măsura arestului la domiciliu.
(2) Măsurile prevăzute la alin.(1) se comunică de îndată de către instanţa de judecată prefectului care, prin ordin, în termen de maximum 48 de ore de la comunicare, constată suspendarea mandatului.
(3) Ordinul de suspendare se comunică, în termen de maximum 48 de ore de la emitere, primarului.
(4) Suspendarea durează până la încetarea situaţiei prevăzute la alin.(1).
(5) În cazul în care primarul suspendat din funcţie a fost găsit nevinovat, acesta are dreptul, în condiţiile legii, la plata drepturilor salariale corespunzătoare perioadei în care a fost suspendat.
(6) Prevederile alin. (1) – (5) se aplică şi viceprimarului.
Redăm mai jos, integral, comunicatul Direcției Naționale Anticorupție
În cauza mediatizată prin comunicatul nr. 106/VIII/3 din 26 ianuarie 2022, procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Serviciul teritorial Iași au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și luarea măsurii controlului judiciar pe o durată de 60 de zile, începând cu data de 04 februarie 2022, față de inculpatul CHIRICA MIHAI, la data faptelor și în prezent primar al municipiului Iași, în sarcina căruia s-au reținut infracțiunile de fals intelectual în formă continuată (două acte materiale) și instigare la uzurparea funcției.
În cauză a fost dispusă și efectuarea urmăririi penale față de suspectul HARABAGIU GABRIEL VASILE, la data faptelor viceprimar al municipiului Iași, în sarcina căruia s-au reținut infracțiunile de fals intelectual în formă continuată (două acte materiale) și uzurparea funcției.
În ordonanța procurorilor se arată că, în cauză, există date și probe care conturează starea de fapt, potrivit căreia, cei doi, în exercitarea funcțiilor, ar fi dispus/semnat documente, cu încălcarea legii, în procedura de atestare a construirii, respectiv a extinderii unui imobil din municipiul Iași. Concret, blocul ar fi fost construit și intabulat ilegal, cu mai multe niveluri față de cele prevăzute în autorizație, iar suprafața imobilului este mai mare decât cea din autorizație fiind încălcat planul urbanistic zonal.
Intabularea imobilului în cartea funciară s-ar fi efectuat cu sprijinul conducerii și al unor funcționari din cadrul autorității publice locale, în baza certificatului de atestare a edificării/extinderii construcției, datat 10.10.2018, emis de Municipiul Iași.
Cu privire la certificatul respectiv, din materialul probator administrat în cauză ar fi rezultat existența, pe parcursul derulării procedurilor de atestare a construcției, a 3 (trei) variante diferite din punct de vedere al conținutului sau al persoanelor care au semnat certificatul, toate variantele având același număr de înregistrare și aceeași dată.
Emiterea certificatului a creat, pentru societatea beneficiară, posibilitatea de a înscrie dreptul de proprietate asupra imobilului în cartea funciară și de a proceda la vânzarea apartamentelor din respectivul imobil.
Pe timpul cât se află sub control judiciar, inculpatul Chirica Mihai trebuie să respecte o serie de obligații, între care:
– să nu depășească limita teritorială a țării, decât cu încuviințarea prealabilă a procurorului,
– să nu comunice direct sau indirect, pe nicio cale, cu persoanele menționate în ordonanța de dispunere a controlului judiciar,
– să nu desfășoare activitatea în exercitarea căreia ar fi săvârșit fapta.
Inculpatului i s-a atras atenția că, în caz de încălcare cu rea-credință a obligațiilor care îi revin, măsura controlului judiciar se poate înlocui cu măsura arestului la domiciliu sau măsura arestării preventive.
De asemenea, inculpatului Chirica Mihai și suspectului Harabagiu Gabriel Vasile li s-a adus la cunoștință calitatea procesuală în conformitate cu prevederile art. 309, respectiv 307 Cod de procedură penală.
În cauză se desfășoară cercetări și față de alte persoane.
Facem precizarea că punerea în mișcare a acțiunii penale, respectiv efectuarea în continuare a urmăririi penale sunt etape ale procesului penal reglementate de Codul de procedură penală având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activități care nu pot, în nici o situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.