O decizie recentă a Tribunalului București dintr-un litigiu comercial arată o serie de probleme din interiorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) în legătură cu modul cum sunt gestionate contractele de infrastructură.
Astfel, judecătorii au obligat CNAIR să plătească 13.244.952,34 de euro către compania spaniolă COPISA. Decizia Tribunalului București nu este însă una definitivă. Suma de bani are legătură cu contractul ISPA din 2009 semnat în 2009 de Copisa pentru Varianta de ocolire Caransebeș. Este vorba de niște lucrări din cadrul proiectului pe care CNAIR nu a vrut să le avizeze. Pentru acest drum la data de 22 decembrie 2011 s-a semnat Procesul verbal de deschidere a traficului la cererea beneficiarului, dar au mai fost efectuate o serie de lucrări, recepția finală fiind semnată în 2016, din informațiile newsonline.ro
Suma de bani câștigată de spaniolii de la Copisa se împarte în felul următor:
- 1.865.235,25 euro reprezintă lucrări efectuate și neplătite
- 3.748.977,92 euro reprezintă sume din prevederi contractuale generate de evenimente neprevăzute/revendicări
- 7.636.760,60 euro reprezintă dobânzi
Revendicările generate de evenimente neprevăzute pe perioada derulării contractului sunt sumele de bani pretinse de Copisa și refuzate la plată de consultantul statului pe perioada derluării contractului, danezii de la Ramboll Danmark A/S/IC Consuelten Ziviltechniker Gesmbh. De altfel, danezii de la Ramboll au fost și ei parte în acest proces. Ramboll a fost înlocuit, în calitate de consultant al statului, în acest proiect începând din 2014 cu Direcția Regională de Drumuri și Poduri Timișoara.
Interesant este că, din informațiile newsonline.ro, la nivelul anului 2017, cu ocazia semnării procesului-verbal de recepție finală, noul inginer – consultant, DRDP Timisoara, a recunoscut parțial pretentiile Copisa, fapt ce ar fi evitat escaladarea diferendului în instanță, însă propunerea Inginerului a fost respinsă de CNAIR condusă atunci de Ștefan Ioniță.
Plata revendicărilor, o problemă actuală la CNAIR
Surse judiciare au explicat pentru newsonline.ro că la nivelul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere a fost identificată, inclusiv după apariția Ordonanței de Urgență nr. 7 din 16 martie 2016 privind unele măsuri pentru accelerarea implementării proiectelor de infrastructură transeuropeană de transport, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, o practică a refuzului la plată a sumelor rezultate din disputele de la Comisiile de adjudecări (DAB).
Asta deși art. IX din această Ordonanță spune că ”Plata sumelor aferente deciziilor din comisiile de adjudecare a disputelor este condiţionată de constituirea de către executanţii de lucrări/prestatorii de servicii a unor scrisori de garanţie bancară în echivalentul sumelor ce se achită cu titlu de dispute şi a accesoriilor aferente acestora, calculate la nivelul ratei dobânzii de referinţă a Băncii Naţionale a României valabile la data constituirii scrisorii de garanţie bancară, la care se adaugă 3 puncte procentuale pentru o perioadă de 3 ani de la data constituirii acesteia”.