Modul în care Consiliul Județean Vrancea organizează licitația publică deschisă pentru atribuirea traseelor de transport de persoane la nivel județean a stârnit nemulțumirea mai multor societăți de transport din județ.
Din informațiile newsonline.ro circa 10 societăți comerciale de transport de persoane au sesizat Direcția Națională Anticorupție pentru activitatea și posibile încălcări comise de autoritatea contractantă Consiliul Județean Vrancea în ceea ce privește procedura de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii serviciului de transport persoane prin curse regulate județene.
Reprezentanții societăților de transport reclamă posibile fapte de corupție, abuz în serviciu, fals și uz de fals.
NewsOnline a discutat cu mai mulți reprezentanți ai firmelor de transport aceștia confirmând că prin avocatul lor au făcut o sesizare adresată Direcției Naționale Anticorupție, fiind oricum nemulțumiți de modul în care Consiliul Județean Vrancea s-a comportat în problema atribuirii traseelor de transport de persoane.
În concret aceștia au reclamat faptul că ”toată procedura de atribuire ridicată în SEAP este abuzivă și discriminatorie, în favoarea unor anume operatori”.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
UPDATE CE SPUNE CONSILIUL JUDEȚEAN VRANCEA
Ca urmare a apariției articolului ”Firme de transport au reclamat CJ Vrancea la DNA pentru licitația pentru atribuirea traseelor de transport persoane” în publicația NewsOnline în data de 28 martie 2022, în virtutea unei comunicări publice echidistante și obiective, vă rugăm să publicați următorul drept la replică:
”Procedura de achiziție publică inițiată de Consiliul Județean Vrancea pentru atribuirea traseelor de transport public județean se derulează cu respectarea tuturor prevederilor legale în vigoare și respectă Hotărârile de Consiliu Județean nr. 233/21.10.2021, 259 și 260 din 23.11.2021.
Documentația de atribuire publicată de CJ în SEAP a fost verificată și validată de Agenția Națională a Achizițiilor Publice. De asemenea, documentația a fost verificată și de Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice din cadrul Ministerului Dezvoltării, nota de control fiind încheiată în data de 10 martie 2022, cu concluzia: ”La nivelul Consiliului Județean Vrancea au fost adoptate măsurile necesare pentru finalizarea procedurii de încheiere a contractelor de delegare a gestiunii serviciului public de transport județean de persoane prin curse regulate”. Mai mult, anunțul de participare la licitație a fost publicat și în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Contestația formulată de câțiva transportatori la procedura de achiziție publică inițiată de CJ Vrancea a fost respinsă definitiv de Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor. Și în instanță operatorii de transport au pierdut, Curtea de Apel Galați respingând definitiv cererea acestora de suspendare a celor 3 hotărâri care stau la baza licitației.
Studiul de oportunitate care a stat la baza documentației este actualizat, fiind realizat în anul 2021.
În concluzie, Consiliul Județean Vrancea a respectat toate prevederile legale în ceea ce privește procedura de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii serviciului de transport persoane prin curse regulate județene. Este vorba de o procedură transparentă, derulată prin Serviciul Electronic de Achiziții Publice conform legislației în vigoare.”
Vă asigurăm de întreaga deschidere și transparență a Consiliului Județean Vrancea și vă rugăm ca de fiecare dată când este implicată instituția noastră, să nu ezitați să ne contactați pentru un punct de vedere, pentru o corectă și completă informare a cititorilor dumneavoastră.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Din informațiile NewsOnline transportatorii reclamă faptul că anunțul publicat de CJ Vrancea prin care declanșat procedura de atribuire prin licitație publică deschisă nu ar fi conform cu documentația aprobată prin Hotărârile de Consiliu Județean nr. 233/21.10.2021, Hotărârea nr. 259 și nr. 260 din 23.11.2021.
Prin Hotărârea de Consiliu Județean (HCJ) nr. 233 din 21.10.2021, autoritatea contractantă a aprobat Studiul de oportunitate, în vederea stabilirii modalității de atribuire a serviciului public de transport județean de persoane prin curse regulate în aria teritorială de competență a UAT Județul Vrancea, și a Programului de transport public județean de persoane prin curse regulate 2022-2028”.
Prin Hotărârea CJ nr. 259 din 23.11.2021, autoritatea contractantă a aprobat modificări ale Hotărârii nr. 233, mai sus referită, mai exact „Aprobarea actualizării anexelor 1, 2 și 3 la Hotărârea Consiliului Județean Vrancea nr. 233 din 21 octombrie 2021 privind aprobarea Studiului de oportunitate, în vederea stabilirii modalității de atribuire a serviciului public de transport județean de persoane prin curse regulate în aria teritorială de competență a UAT Județul Vrancea, și a Programului de transport public județean de persoane prin curse regulate 2022-2028”.
Prin Hotărârea CJ nr. 260 din 23.11.2021, autoritatea contractantă a aprobat documentația de atribuire a contractului de delegare a gestiunii serviciului public de transport județean de persoane prin curse regulate în aria teritorială a UAT Județul Vrancea.
Principalele critici aduse de transportatori acestor hotărâri au vizat încălcarea principiului transparenței decizionale, reclamând punctual următoarele aspecte:
- utilizarea unui Studiu de trafic întocmit, tot pe baza unei proceduri de achiziție publică de servicii, la nivelul anului 2018
- neactualizarea datelor privind numărul de călători și necesarul de transport adaptat noilor realități impuse de Pandemia de Covid, în conformitate cu Decizia nr. 66/septembrie 2021 a Consiliului Concurenței;
- formarea loturilor cu încălcarea dispozițiilor art. 150 alin.2 din Legea nr. 99/2016;
impunerea unei cifre de afaceri nerealiste față de realitatea ultimilor doi ani marcați de pandemie
– impunerea unui număr mai mare de curse, cu mijloace de transport cu capacități mărite, în condițiile în care pe parcursul anilor 2020-2021 multe curse s-au efectuat fără călători, determinarea artificială a unor valori pe loturi mult prea mari etc.