
Un puști de 16 ani din Mureș a fost prins de polițiștii de la Brigada de Combatere a Crimei Organizate (BCCO) Tîrgu Mureș după ce a plasat comenzi pe site-ul www.fashiondays.ro în numele a 24 de persoane care aveau conturi și cardurile înregistrate pe acest magazin online. Minorul obținuseră datele a 50.000 de conturi de pe acest magazin după ce Fashiondays.ro a fost spart.
Minorul a recunoscut comiterea faptelor și a încheiat un acord de recunoaștere a vinovăției cu procurorii DIICOT de la Tîrgu Mureș în urma căreia s-a stabilit ca băiatul să fie monitorizat timp de șase luni de Serviciul de Probațiune județean.
Conform datelor din dosar, pe 7 mai 2024 compania care deține Fashiondays.ro a sesizat BCCO Tg Mureș după ce un client de bună credință a observat că i s-a luat din cont o sumă de bani pentru niște cumpărături pe care le făcuseră.
”…lucrători din cadrul BCCO Tg.Mureş au contactat reprezentantul companiei mai sus menţionate, iar în urma acestei discuţii purtată cu acesta, au rezultat următoarele: Pe site-ul www.fashiondays.ro ce aparţine companiei, autori necunoscuţi au accesat în mod fraudulos conturile unui nr. de 24 clienţi, au plasat 26 de comenzi în numele acestora, selectând din aplicaţie plata în 4 rate fără dobândă sau după 30 de zile, plată ce urma să fie realizată efectiv prin conturile bancare ale clienţilor de bună-credinţă. Totodată, au modificat nr. de telefon din contul online al clienţilor, în scopul ca aceştia din urmă să nu fie înştiinţaţi prin SMS de plasarea comenzilor de către AN. Pentru primirea produselor astfel comandate, autorii necunoscuţi au setat livrarea în mai multe puncte easybox de pe raza #### ########, dar comenzile nu au fost livrate efectiv din depozit”, se arată în actele dosarului.
Astfel, polițiștii au stabilit că „în perioada 09 – 24.04.2024, numitul #### #### ###### a accesat în mod nelegal conturile a 24 de persoane (clienți) deschise pe platforma online www.fashiondays.ro operată de către ## ##### INTERNAȚIONAL, după care a schimbat numărul de telefon sincronizat în aceste conturi cu scopul ca persoanele titulare să nu fie încunoștințate de plasarea comenzilor și despre datele de livrare ale acestora. În continuare, folosind cele 24 de conturi, a procedat la plasarea a 26 de comenzi de produse, însă acestea nu au fost efectiv livrate întrucât reprezentații platformei ori persoanele titulare ale conturilor au sesizat operațiunile frauduloase și au blocat livrarea acestora în diferite moduri”.
Prins de anchetatori, minorul a recunoscut și a explicat cum a procedat
Minorul a fost audiat de anchetatori pe 11 septembrie 2024, în calitate de suspect, iar mai apoi de inculpat, ocazie cu care acesta şi-a recunoscut faptele imputate.
Newsonline.ro redă integral pasajul din hotărârea Tribunalului Mureș în care sunt prezentate declarațiile inculpatului minor:
”Astfel, acesta a susținut că, în cursul lunii aprilie 2024, într-o seară, stătea pe youtube, ocazie cu care a vizionat un videoclip, în care erau expuse variante de obţinere a unor sume de bani. În concret, în acel videclip, era expusă varianta de a achiziţiona datele unor conturi aparţinând unor diferite persoane, respectiv ID şi parolă, deschise pe diferite platforme de cumpărături online. Folosind acele credenţiale, se puteau face cumpărături de diferite produse, după care, se proceda la revânzarea acestora contra unor sume de bani. Folosind acele conturi, plata nu se făcea cu ocazia lansării produsului, ci ulterior. În continuare, după ce s-a mai documentat pe internet, a început să caute o modalitate de a achiziţiona un calup de asemenea conturi, pentru a încerca să deruleze operaţiunea descrisă anterior. Astfel, conform indicaţiilor prezentate în acel videoclip şi a unor informaţii prezentate în diferite comentarii, a identificat un site numit (….) care punea la dispoziţie asemenea date. A intrat pe acel site care conţinea și un forum, unde diferite persoane puneau la dispoziţie asemenea produse. Prin intermediul motorului de căutare, a dat căutare pentru conturi aferente platformei Fashiondays, găsind astfel o persoană care vindea aproximativ 50.000 de asemenea conturi. Preţul cerut era de aprox. un dolar și jumate pentru care a plătit în bitcoin, prin intermediul aparatului din incinta Shoping City. După ce a efectuat plata, pe respectivul site i-a fost generată opţiunea de download a respectivului fişier, el procedând în consecinţă prin intermediul telefonului mobil care i-a fost ridicat cu ocazia percheziţiei domiciliare. Mai apoi, a început să testeze respectivele conturi alegându-le aleatoriu, pentru a verifica dacă sunt active, el primind atât ID-ul cât şi parola acestora. După ce a constatat că acele conturi sunt active, în mai multe zile diferite a intrat în respectivele conturi după care a schimbat numărul de telefon asociat acestora, pentru ca titularul real să nu fie anunţat prin mesaj de lansarea eventualelor comenzi pe care urma să le lanseze. După ce numărul de telefon era schimbat, a procedat la lansarea comenzilor. În acest mod a comandat doar haine, de toate felurile, şi mai scumpe şi mai ieftine. Nu și-a pus problema dacă titularul respectivelor conturi accesate de el, ar putea primi şi e-mail în urma lansării comenzilor. Nu a primit nici un colet conţinând produsele comandate în acest fel, întrucât, ori îi era frică să le ridice, ori reprezentanţii platformei online anulau comanda, constatând că ceva nu este în ordine. Ca şi loc de livrare seta diferite easybox – uri din Tg.Mureş, urmărind stadiul livrărilor din aplicaţie. Nu își mai amintește prea multe detalii, însă ştie că, la un moment dat, a sunat şi la callcenter-ul Fashiondays pentru a verifica stadiul unei comenzi, ocazie cu care i s-a comunicat că respectiva comandă a fost deja ridicată de către o altă persoană”